mandag den 29. april 2019

Digitek 2. undervisningsgang 29/4 - 2019

Digitek 2. undervisningsgang 29/4 - 2019

  • Definer digital dannelse i EUD (hvad, hvorfor?)
  • Beskriv udfordringer med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning (hvordan?)
It fag på erhvervsuddannelserne?

Kolbs læringscirkel:

Konkret oplevelse - reflekterende observation - abstraktbegrebsliggørelse (teoretisk begrebsliggørelse såfremt der ikke foreligger en konkret oplevelse) - aktiv reflekterende
  1. Vægt på processer
  2. Vægt på transformation
  3. Vægt på både subjektive og objektive erfaringer
Kolbs læringscirkel afspejler læringsprocessen (som Dewie også i et eller andet omfang har beskrevet - husker ikke dette i skrivende stund).

Abstrakt begrebsliggørelse: Bagved liggende teorier, reflekterende tanker

Når vi kigger på det kunne det være af en klasse som skal transformeres fra A til B

Her lærer man noget, brug den i undervisningslokalet, inddrag eleverne få dem igennem de forskellige processer.

Etienne Wenger
Sociale fællesskaber
  1. Gensidigt engagement - gensidigt ansvar og forpligtelser
  2. Fælles aktiviteter - fælles projekt/opgave/handling
  3. Fælles repetoire - materialiseret i sprog, måder, værktøj etc. fælles forforståelse, hvad snakker vi om?
Læring (nogle af begreberne fra Wengers model)
Fællesskab -læring som deltagelse
Identitet - læring som udvikling
Mening - læring som erfaring
Praksis - læring som handlen

Illeris' læringstrekant
  • samspilsprocessen
  • tilegnelsesprocessen
  • den ydre sammenhæng
Note: indsæt her Illeris læringstrekant
Illeris læringstrekant er for mig en motiverende faktor for at undersøge tingenes tilstand - eksempelvis hvorfor er der modstand mod læring?
Læringstrekanten bruger jeg som et refleksionsværktøj

CASE
(læringsteoretisk) problemstilling
vælg en situation (case) fra din/jeres  dagligdag:
  • beskriv casen/problem/udfordring
  • hvad vil du/I undersøge?
  • hvorfor?
  • hvordan vil du/I gøre det?
Kort oplæg på max 5 min samt 1-2 punkter vi skal drøfte (MEGA-post it)

Problem:
  1. Undervisningsmateriale som et digitalt produkt
  2. Motivation for at modtage undervisning hos den lærende
1. I forbindelse med undervisningen af grundforløb 2 elever på snedkeruddannelsen håndværkergymnasiet EUX, er der ikke noget egentligt undervisningsmateriale vedrørende den teori som snedkerelever skal igennem.
Hidtil er videreformidlingen primært foregået som en del af den daglige værkstedundervisning. Dog ikke altid - jeg laver også en mere deduktiv undervisning i form af tavleundervisning, powerpoints osv. også som en del af den daglige undervisning.
Problemet, er at det kan være svært at nå ud til alle eleverne og sikre sig at disse har opnået de nødvendige færdigheder og viden.

2. Klassen er forholdsvis stor ca. 25 elever og alderen er fra 16 -19 år med et par stykker som er lidt ældre.
Størstedelen af klassen fungerer det for mht. at opnå den fornødne viden, men en lille gruppe af klassen finder jeg svær at motivere. Disse elever har et forholdsvist stort fravær, 'smutter' nogle gange fra undervisningen og ved det de præsterer fagligt er kvaliteten ikke god.

Hvad vil jeg undersøge?:
Hvordan når jeg ud til den enkelte elev?
Hvordan sikrer jeg at der er opnået læring?
Er multimodalitet et anvendeligt redskab eksempelvis ved små instruktionsvideoer?
Skal det i virkeligheden være den enkelte elev som skal oprette en blog til deres undervisning som jeg så kan give feedback på?
Hvilke teorier kan jeg koble på

Hvorfor?:
Fordi eleverne har valgt en uddannelse.
Fordi uddannelsen har forskellige målpind som skal opfyldes således at der sker en kvalifikation til:
  •  primært det at blive en god snedkersvend
  • sekundært det at blive en aktiv borger i samfundet (bidragyder i velfærdssamfundet).
Hvordan vil jeg gøre det?:
  • Hvilke teoretiske indfaldsvinkler kunne være interessant at tage udgangspunkt i?
  • Illeris læringstrekant - Kolbs læringscirkel - mestringsoplevelser
  • Hvordan transformerer jeg teoretisk stof fra bøger til et it baseret produkt som er brugervenligt? (som et digitalt kompendiekompendie?)
  • Skal det være eleverne som selv skal forme (være de aktive) det teoretiske ud fra søgninger på nettet?
  • Skal eleverne inden de søger "udstyres" således at de ikke søger i blinde, men at de også kvalificeres i deres søgearbejde?
  • Padlet, google docs, andet?
  • Evalueringsmetode (feedback).
Feedback
Ejerskab i forhold til produkt
Flere forskellige metoder - ikke forblændelse  af det digitale produkt
Illeris kan sagtens bruges

Thinglink - social software (eksempel på digitalt produkt der måske kan bruges i undervisningen (web 1.0?)
Thinglink.com
  • bruges til at skabe interaktive billeder, hvor der kan linkes til alle mulige former for indhold - fx videoer eller opgavebeskrivelser
  • muliggør en stor mængde "indhold" på et enkelt billede
  • Mulighed for at dele og følge andre
  • "uniformsetikette" by Marc
  • "Hvem har ansvaret" by Rune



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.